17 januari 2024
Ett intranät är en plattform för att kommunicera och dela information inom organisationen. Men vad består ett intranät av? Och vad är skillnaden mellan intranät och personalappar?
Ett intranät är en plats som endast är tillgänglig för organisationens personal. Det fungerar som ett internt verktyg där anställda kan dela dokument, kommunicera och få tillgång till viktig information.
Ett intranät innehåller oftast:
Möjlighet att strukturerat lagra och dela dokument.
En gemensam kalender för att hålla alla informerade om företagsaktiviteter och möten.
En chatt för snabb och effektiv kommunikation mellan anställda.
Uppdateringar om företaget, inklusive nya rekryteringar, pågående projekt, kundnyheter, mål och andra relevanta händelser.
Att bygga ett intranät kräver planering och val av lämplig plattform som passar organisationen.
Några användbara tips:
Utvärdera vad organisationen behöver på sitt intranät, börja med det största behovet. Är kommunikation eller en plats för dokument viktigast?
Det finns flera plattformar och verktyg tillgängliga för att skapa ett intranät. Välj den plattform som uppfyller era största behov och passar personalen som ska använda plattformen. Arbetar personalen på kontor med ett skrivbord eller ute i fabriken?
Behövs något extra för er organisation? Då kan ni behöva anpassa intranätet för att passa era specifika behov. Har ni en unik rutin eller använder ett externt system som måste kopplas ihop?
Se till att alla anställda är väl medvetna om hur man använder intranätet och dess funktioner. Planera och on-boarda personalen i plattformen med t.ex. manualer, videos eller utbildningstillfällen.
Priset för ett intranät varierar beroende på faktorer som företagets storlek och val av plattform. Det finns både "färdiga" gratisalternativ och mer avancerade alternativ, där ni kanske skräddarsyr intranätet. Det är viktigt att överväga fördelarna och behoven för organisationen när man väljer en prisplan.
Ett intranät är oftast byggt för att vara en omfattande plattform för kommunikation och dokumenthantering på företagsnivå. Det ger en bredare vy av organisationens verksamhet, inklusive dokumentdelning, företagsnyheter, kalenderhändelser och mer. Ett traditionellt intranät är ofta byggt för att fungera bäst i en dator och ett desktop-format, för att sedan anpassas till mobila enheter och app-format.
En personalapp är vanligtvis utformad för att erbjuda enkel och snabb tillgång till information för den enskilda medarbetaren. Denna typ av app kan hjälpa ledare rikta information till medarbetaren, team eller hela organisationen. Personalappar innehåller ofta funktioner för att kommunicera snabbt med varandra via chatt, läsa och kommentera nyhetsinlägg, se kalender, kontaktuppgifter till kolleger, rapportera enklare ärenden som avvikelser eller förbättringsförslag. Som namnet utgör så är dom nästan alltid utvecklade som app, för att sedan även erbjuda en webbapp för personal som sitter vid en dator.
Läs varför Assistansporten valde Easy Staff framför SharePoint
Hur lång tid tar det att komma igång? En personalapp går oftast snabbt att komma igång med jämfört med ett traditionellt intranät som vanligtvis har mer omfattande funktionalitet som kan kräva mer tid att lära sig. Det är viktigt att notera att skillnaderna inte är absoluta, och många personalappar kan erbjuda olika funktioner som traditionellt förknippas med intranät. Det är inte ovanligt att organisationer väljer att skräddarsy lösningar för att passa deras specifika behov.
Som organisation kan det var bra att överväga både personalappar och intranät för att skapa effektiv internkommunikation.
I en tid med teams, slack, e-post och sms är det lätt att missa det som är viktigt. Med en personalapp delar ledningen snabbt nyheter till alla som behöver den och medarbetare kan anmäla sig till aktiviteter, chatta med kollegor och hitta information. Det går även att dela information till tv-skärmar.
Easy Staff är ett alternativ till klassiska intranätet, kedjemail, SMS-grupper och chatt-appar. Till skillnad från e-post, sms eller vanliga chattappar är Easy Staffs personalapp skyddad med BankID. Med säker digital kommunikation kan chefer och medarbetare med trygghet dela känslig information med varandra.
Några av funktionerna i Easy Staff:
Nyheter och aktiviteter
Med pushnotiser når du alla snabbt. Begär läsbekräftelse om det behövs och låt medarbetarna kommentera för snabb feedback.
Frånvaro och ledighet
Med frånvarohantering i Easy Staff får ni en överblick på företagets frånvaro i kalendern. Låt personalen skicka ledighetsansökan och få svar i appen av teamledare/chef som snabbt kan bevilja eller neka via pushnotiser.
Chatta 1 till 1 eller i grupper
Skicka privata meddelanden eller skriv i grupper, istället för att skicka SMS. Pushnotiser och BankID gör det snabbt, enkelt och säkert.
Rapportering
Smarta formulär i appen där personalen rapporterar avvikelser och förbättringsförslag vilket bidrar till att verksamheten ständigt utvecklas.
Easy Staff-appen används inom en mängd olika branscher. Vad som gör den särskilt användbar är att den inte kräver någon särskild dator, arbetsmobil eller lösenord. Appen kan implementeras i hela organisationen med hög säkerhet, med primär inloggning via BankID.
För kunder som använder Easy Staff är det vanligt att deras personal är spridd över olika platser – på kontoret, i verkstaden, ute på uppdrag, hemifrån, på distans eller när de är på resande fot. Genom att använda Easy Staffs personalapp kan våra kunder inkludera hela sin personalstyrka och ta sin internkommunikation med sina medarbetare till en ny nivå.
Är du på jakt efter ett intranät, personalapp eller hrsystem men inte hittat rätt? Då kanske Easy Staff passar er! Boka en demo så visar vi allt.
Vill du se efter själv? Skapa ett konto helt kostnadsfritt via formuläret. Inget kreditkort eller bindande avtal krävs.